ВОТИВНІ ТАБЛИЧКИ-ПРИВІСКИ
У колекції церковних старожитностей Сумського обласного краєзнавчого музею зберігаються цікаві предмети культової металопластики – срібні вотивні таблички-привіски за здравицю кінця ХІХ – початку ХХ ст. Такі дари вірян чудотворним іконам є визнанням та шаною святих образів, вдячністю парафіян за зцілення, допомогу та надію.
Традиції використання вотивних дарів, тобто різних коштовних предметів, що приносяться в дар Богу як прохання або подяка за зцілення, як виконання обітниці тощо, відомі ще з часів неоліту. Вони тісно пов’язані з магічними уявленнями людей про Всесвіт, а згодом – з язичницькими віруваннями. Вотивні предмети є пом’якшеною формою жертвопринесення.
Вотиви виготовляли в різних техніках, використовуючи різноманітні матеріали. Вони мали вигляд глиняних, воскових чи металевих табличок з написами-проханнями; барельєфних або скульптурних зображень святих, мучеників і звичайних людей. Також використовували т.з. «зцілювальні вотиви» — дари з зображенням хворого органу (руки, ноги, зубів, очей, язика, легенів, вух та інших) або святого заступника-посередника в молитовному зверненні, які хворі приносили до храмів з проханням про зцілення або на подяку за нього. Згодом з’явилась традиція дарування вишитих гаптованих тканин для пошиття церковного вбрання та інше. Зараз, наприклад, існує традиція залишати біля образів-заступників золоті та срібні ланцюжки, прикраси з коштовним камінням тощо.
Неодноразово були спроби заборонити піднесення таких дарів-вотумів, але практика своєрідного жертвопринесення настільки вкоренилась, що такі спроби виявилися невдалими.
Вотиви характерні для вшанування ікон у багатьох конфесіях. На території України практика вживання вотивних предметів, як у католицькій так і в православній церквах, відома з ХVІІ ст. Спочатку вона поширилась на західних землях, а з ХVІІІ ст. – на Лівобережжі.
Вотивні таблички-привіски з колекції Сумського обласного краєзнавчого музею надійшли у 2000 році з м. Путивль. Виготовлені, ймовірно, на замовлення у місцевій приватній ювелірній майстерні. Підвіски у вигляді металевих прямокутних пластин із срібла високої якості, з барельєфними зображеннями, мають написи-здравиці, поверхня вкрита безбарвним прозорим лаком цапоном, краї пластин гофровані.